Prošle godine smo konačno dobili ekranizaciju čuvenog događaja u svetu automobilizma. Od 14-og novembra 2019. godine, na bioskopskim platnima se prikazivao film „Le Man ’66: Slavna 24 sata“, u režiji Džejmsa Mongolda. Glavne likove, Kerola Šelbija i Ken Majlsa, igraju dva Oskarovca – Met Dejmon i Kristijan Bejl.
Trka u Le Manu je gotovo legendarna, naročito zahvaljujući periodu šezdesetih i sedamdesetih godina, u kom je i smeštena radnja ovog filma. U tom periodu, proizvođači automobila videli su Le Man kao priliku da pokažu da su najbolji. Početkom šezdesetih, Ferari je apsolutno dominirao Le Manom sa šest titula u nizu, tako da su se junaci ove priče nalazili pred pravim izazovom – trebalo je pobediti nepobedive. Neuspeli pokušaj spajanja kompanija Ford i Ferari pokrenuo je niz događaja koji će promeniti živote glavnih junaka i stvoriti rivalstvo koje je obeležilo ovaj period u svetu automobila.
Prezime Šelbi poznato je ljubiteljima serije „Peaky Blinders“, ali sigurno se mnogi pitaju: „Ko je sada Kerol Šelbi?“ – Hajde onda nešto da kažemo o gospodinu Kerolu Šelbiju.
Čuveni američki konstruktor rođen je 1923. godine u državi Teksas u SAD-u. Ljubav prema automobilima nasledio je od oca, koji mu je dao upravljač „Dodge Brothers Sedana ’34“, sa samo jedanaest godina. Iako se u Teksasu može polagati „tek“ sa četrnaest godina, mladi Šelbi nije mogao da se strpi. Nažalost, već od sedme godine, javljaju se srčani problemi koji će i okončati njegovu trkačku karijeru. Završio je vazduhoplovnu akademiju u San Antoniju, ali nije učestvovao u borbenim operacijama u Drugom svetskom ratu, već se bavio obukom pilota. Sa 28 godina, oprobava se u trkačkim sportovima i uzima učešće u F1 (formuli), ali bez većih uspeha.
Svoj pečat u automobilističkom takmičenju ostavlja u Le Manu, trci koja traje puna 24 sata, gde vozeći za ekipu Aston Martina, zajedno sa timskim kolegom Roj Savladorijem, pobeđuje 1959. godine. Tokom trka uzimao je po nekoliko nitroglicerina da bi izdržao napore, ali zbog sve češćih problema sa srcem odlučuje da prekine sa trkama, nakon čega počinje njegova konstruktorska karijera.
Šelbijev plan da V8 motor stavi u laganu karoseriju od aluminijuma, kako bi automobil bio što startniji, nije prihvaćen od strane kompanije Chevrolet, koja samim tim odbija da im on unapredi seriju „Corvete“. Svoju šansu je osetila kompanija Ford, koja na veliku inicijativu predsednika Li Ajakoka poziva Šelbija da im konstruiše sportski automobil koji bi nadmašio „Chevrolet Corvete“. Odgovarajuću karoseriju za budući automobil imala je kompanija AC motors iz Engleske, te Šelbi odlazi na ostrvo na pregovore, koji se završavaju uspešno. Kao rezultat saradnje Forda i Ac motorsa javlja se „Shelby Cobra“, jedan od najboljih sportskih automobila ikada. Čuvena Kobra proizvedena 1962. godine, imala je ubrzanje do 100 km/s ispod 4,5 sekunde, a do 160 km/s ispod 10 sekundi i bila je brža od Ferarija, koji je do tada bio sinonim za sportski automobil. Koliko je ovaj model cenjen u svetu, najbolji pokazatelj je podatak da je poslednji primerak Cobra 427 Super Snake prodat za 5.1 milion dolara. Zbog uspeha Shelby Cobre, kompanija Ford daje novi zadatak konstruktoru, a to je unapređenje serije Ford Mustang, te 1965. godine izlazi prvi Shelby Mustang.
Kerol Šelbi je pretočio svoje umeće u Fordove modele kao što su: GT350, GT350 S, GT500, GT500 KR. A posebno se izdvaja model GT40 koji pobeđuje Ferarija 330 P3, 1966. godine u Le Manu, o čemu se i govori u filmu Džejmsa Mangolda.

Li Ajakoka potom menja tabor i prelazi u Chraisler motors i poziva Šelbija da mu se priključi. Upravo Šelbi je imao ključnu ulogu u razvoju sportskih automobila serije „Viper“, a 1996. godine konstruisao je Dodge Viper RT 10 CS, jedan od najređih automobila, s obzirom da je napravljeno samo 25 modela. Nakon ove saradnje i rada na Viperu-u, Kerol se vraća u Ford.
Iza sebe je imao čak sedam brakova, a zanimljivo je i to da je jedan deo života proveo u Južnoj Africi.
Kerol Šelbi, legenda automobilizma, napustio nas je 2012. godine u svojoj 89. godini života, a kao što iza svakog velikog čoveka ostaju njegova dela, iza Kerola su ostali automobili, kao i legenda o čuvenom Le Manu ’66 i čoveku koji je pobedio Ferari. O načinu na koji se ulazi u legendu i pobeđuju najveći, dešavanjima na samoj trci kao i o sudbini likova, saznaćete u već pomenutom filmu „Le Man ’66: Slavna 24 sata“ ili kako ga na američkom tržištu nazivaju „Ford v Ferrari“.
Piše: Dušan Topić